Hela Kakas stora dag i ett inlägg

Anlänt till Madrid:

Kaka flögs från Sydafrika där han och de andra i de brasilianska landslagets proklamerades som mästare i Confederations cup och där han själv utsågs till turneringens MVP(Most Valuable Player). Han befarades ha ankommit till Madrids flygplats, Barajas International Airport cirka klockan 07.30 imorse.

Llegada de Kaká al aeropuerto


Läkarundersökningen:

Kakà gick genom obligatoriska medicinska hälsokontroller och testen inkluderade blod och - urin prov, ett elektrokradiogram, ett grundligt motorik test och röntgenstrålning. Chefen av Real Madrids medicinska team, Carlos Diez bekräftade att efter undersökningarna att Kakà var ett perfekt exempel på en ung man som tar väl hand om sig och är mån om att alltid försöka vara så frisk som möjligt. Dagens tester visade också att han är spelare  i tiptop redo att spela fotboll på den yppersta nivån, vilket han nyligen bevisade i Confederations Cup. Hälsoundersökningarna kompletterade de redan gjorda testerna i Brasilien.

Electrocardiograma de Kaká

Estudio biomecánico


Första kontakten med fansen:

Kaka blev förbluffad efter läkarundersökningen då en svärm hade samlats för att välkomna honom, den nya Madridistan,  De flesta fansen var barn. Kakà signerade gladligen autografer, blev fotograferad och var hela tiden tillmötesgående när det rörde sig om förfrågningar.

Salida de Kaká tras el reconocimiento médico

Mediapådrag

Det kommer inte bara bli tusentals fans som kommer att fylla läktarna för att bevittna Kakas första steg som en madridista. Även ett hundratals medier från jordens alla hörn ska bevaka denna händelse som har skapat en så stor förväntan. Över 170 nyhetsbyråer tidningar, mängder av sport tidningar och dagstidningar samt tv och radiostationer kommer att rapportera om händelsen.

Medios de comunicación


Första besöket på Santiago Bernabeu och en första intervju

Efter att ha slutfört de medicinska, anslöt Kaka till Santiago Bernabeu för en första titt på hans nya hemmaarena. Med stor beundran tittade han ut över planen från presidentens balkong. Kaka uttryckte sitt intresse för hur de hade lagt de nya gräsmattorna och tog tillfälle i akt att hälsa på klubbens anställda. Efter en kort runda i arenan, satte sig Kaka ner för en första intervju med Real Madrid TV. Det var före lunch och intervjuven ägde rum på en av Bernabeus restauranger tillsammans med hans far och generaldirektör och vicepresident Jorge Valdano.

Efter lunch

Kaka återvände sitt hotellrum för att vila innan presentationen. Men hela tiden med ett leende på läpparna trots utmattning. På hotellets terrass ställdes han framför kameror från Real Madrid TV(realmadrid.com).


Aficionados
Förväntasfulla fans utanför arenan.

Återvända till arenan för att skriva kontrakt

Kaka steg för andra gången in på Santiago Bernabeu, den här gången för att signera kontrakt och officiellt presenteras som en madridista. Exakt klockan 19.45 var kontraktet, som sträcker sig sex säsonger framåt, signerat  i styrelserummet tillsammans med president Florentino Perez, hedersordförande Alfredo Di stefano, generaldirektör Jorge Valdano och den återstående skaran styrelseledamöter.

Kaká
Kaka och Alfredo Di Stefano.

Kaká firma su contrato
Kontraktet signeras...


Presentationen

Ögonblicket som vi alla har väntat på har äntligen infallit. Kaka bekräftades slutgiltligt inför en imponerade församling av Real Madrid supportrar. Det var de fans som hade stående ovationer för den brasilianska spelaren. Kaka var uppskattad för det förtroendet och den tillgivenheten som visats upp. Under presentationen fick vi också reda på att Kaka kommer att bära tröjnr åtta. Efter att presentation hölls en första och omfattande presskonferas. Där kommenterade Jorge Valdano att Gago som tidigare bar tröjan nr 8 hade överlåtit det numret till Kaka och själv tagit tröjnr 5. Kaka kommenterade Real Madrids idrottsliga mål och sa att det är ett privilegium att spela i Real Madrid tillsamman  med flertalet andra utsökta spelare som C.Ronaldo, Guti och Casillas mfl. Han poängterade också gruppens framåtanda att "återfå Real Madrid in i strålkastarljuset" såväl i Spanien som i Europa.

Kaka en el vestuario.
Kaka klär om inför det stora ögonblicket.

Kaka tunel saliendo
In på arenan
Kaka presentación
Kaka (under presentationen) brevid pokalerna från Europacupen

Kaka número 8
Kakas tröjnummer blev alltså 8.

Kaka presentación
Ett barn ur publiken fick anamma den nya hjälten och samtidigt få en signerad tröja.

Första presskonferansen

Hur känns det att vara uppvaktad av 40 000 människor på läktaren under presentationen?

Kaka: Jag känner mig mycket stolt och rörd, men jag känner också ett ansvar i en postiv bemärkelse för jag vill vinna titlar.

Varför valde du att lämna Milan?

Kaka: Jag förklarde mitt beslut i  Brasilien. Milan öppnade dörrarna för mig i januari och jag förstod ställning och agerande pga den globala finanskrisen.Många klubbar hade lagt bud och ville börja förhandla. Det var andra gången jag kände att en avfärd var bäst för både mig och klubben. Laget som jag ville spela i efter Milan var Real Madrid och min önskan har besannats.

Har du någonsin upplevt en liknande presentation?

Kaka: Det enda som liknar det jag såg var Ronaldinhos presentation i Milan. Det här har aldrig tidigare hänt inom fotbollen och det är historiskt även för mig. Det är en obeskrivlig och oförglömlig dag.

Varför valde du Real Madrid?

Kaka: För att Real Madrid har allt. Det är fascinerande. Fotbollsspelare som har spelat för Real Madrid har sagt så. Det hjälpte mig att välja Real Madrid.

Har möjligheten att spela med Cristiano Ronaldo påverkat ditt beslut?

Kaka: Florentino Perez beskrev sitt projekt för mig och det påverkade mitt beslut. Han är en vinnare. Jag frågade honom om han kunde göra allt han sa till oss och han visade att han kan. Det är ett stort privilegium att spela med stora spelare. Jag har haft turen att spela få möjligheten att spela med andra stora fotbollsspelare. Jag kommer att fortsätta att göra det och då syftar jag inte bara på Ronaldo utan de andra också

Kan ett sånt här mottagande medföra en massa press?

Kaka: Det medför ett stort ansvar, men det är inte en negativ sak. Jag har anlänt som en betydelsefull spelare och det motiverar mig att vinna viktiga titlar.

Vad sade Alfredo di Stefano till dig?

Kaka: Han berättade många intressanta saker. Han jämförde Bernabeu med Maracana.

Kan Real Madrid kämpa ansikte mot ansikte mot Barcelona?

Kaka: Ja, det är ju delvis det Perez projekt handlar om. Barcelona förtjänade sina tre titlar förra säsongen, men Real Madrid kommer att vara ett viktigt lag i Spanien och Europa nästa säsong.

Har du pratat med Pellegrini ännu?

Kaka: Inte än, men jag hoppas kunna göra inom kort.

Har Cristiano Ronaldos närvaro befriat dig från en del av trycket?

Kaka: Jag känner inte så stor tyngd på mig. Jag känner mig privilegierad. Cristiano Ronado har spelat på en mycket hög nivå de senaste tre åren och två Champions League-finalen. Raul har vunnit många titlar med Real Madrid och kan vinna många fler. Real Madrid har en stor spelare.

Tror du att stora spelare garanterar titlar?

Kaka: Min erfarenhet  säger att talang inte är tillräckligt. Jag har sett många talangfulla spelare som inte har varit framgångsrika. Det är en annan sak att ha en grupp av duktiga spelare som uppoffrar sig för att uppnå ett kollektivt mål.

Tror du att du är förenlig med Cristiano Ronaldo?

Kaka: Det blir ingen som helst rivalitet. Vi är förenliga fotbollsspelare som kan spela tillsammans. Det blir ingen rivalitet utanför planen. Vi är erfarna män och vi har båda varit mästare.

Hur ser du på din framtid i klubben?

Många saker förändrade mitt tankesätt när jag kom till Europa. Jag har ett sexårigt kontrakt som jag ska följa. Jag vill gärna stanna längre.

Vad sa du Ancelotti när han bad dig att spela för Chelsea?

Kaka: Jag var uppriktig. Jag tackade honom för den tid vi arbetat tillsammans och för hur mycket han har hjälpt mig, men jag sa att jag bara ville spela för Real Madrid.

Vem var den första personen som du talade med efter att ha nått en överenskommelse med Real Madrid?

Kaka: Min pappa.

Skulle du vilja spela i Japan igen?

Kaka: Jag har ju bra minnen där. Jag vann ju Vm 2002 och klubblagsVM 2006 med Milan. Jag vet att det finns många Real Madrid fans i Japan och jag hoppas kunna återkomma med min nya klubb

Lade Real Madrid bud på dig för att du skulle signera i det förflutna?

Kaka: Jag vet att de har lagt bud men jag har inte lyssnat efter som Milan inte heller gjorde det. För övrigt har jag alltid lämnat sådana frågor i klubbens ägo.

Kaka en rueda de prensa
Kaka på sin första presskonferans

Sammanställning är gjord av:  Mathias Hjorth


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0