Cristiano Ronaldos första presskonferens efter presentationen (del 1)

Presskonferensen:

Vilken position vill du helst spela?

"Jag har inte alltid spelat som anfallare. Jag trivs bäst som ytter men har inget emot att spelare anfallare om så behövs."


Vilket ord definierar den här dagen?

"Imponerande"

Kommer det att bli svårt att sova idag eller?

"Jag är säker på att jag kommer att sova bra för jag är väldigt trött."

Vad tänkte du när du såg 80.000 personer på stadion?

"Det var en skön känsla. Jag älskade det: Jag förväntade inte mig en fullsatt arena. Detta är en dröm. Jag tänkte direkt på mina föräldrar. Jag känder redan innan hur fansen gillade mig. Jag vill betala tillbaka för det. Jag vet att jag har mer press på mig här än i Manchester United men jag måste tro på mig själv och jag är ambitiös. Jag vill att ligan ska början så jag kan visa mitt absolut bästa."

Vad skulle du vilja säga till personer i Manchester United?

"Jag tänker på mina lagkamrater och chefer. Jag hade en bra relation med dem i sex år. Men mina lagkamrater får respektera mitt beslut. Real Madrid är en dröm för mig och en stor utmaning. Det är ett mitt nya hem och jag kommer att ge 100% i den vita tröjan."

Hur var mötet med Di Stefano?

"Det var speciellt att möta honom. Han är ju en legend. Det var samma sak som mötet med Bobby Charlton i Manchester United. Han önskade mig lycka till. Jag är verkligen tacksam till honom. Det var en av de bästa ögonblicken i mitt liv."

Vad tycker du om de pengarna som din överföring har kostat?

"Jag har alltid sagt att en klubb måste betala mycket för att få de bästa spelarna. Jag vill bevisa att de gjorde rätt beslut. Jag förstår alla dessa kommenterar som uppstått i och med detta men jag är bara glad över att vara fotbollhistoriens dyraste nyförvärv. Det får mig att känna mig stolt."

Tänkte du på hur svårt det har varit för dig att komma hit när du steg in i omklädningsrummet?

" Ja. Att spela för Real Madrid var ju min livs ambitition. Jag vill byta klubb till Real Madrid för det är den som jag anser är den bästa. Det var verkligen en speciell känsla att få kyssa klubbmärket för första gången."

Ska du göra så att Real Madrid vinner europacupen (CL) igen?

"Jag kommer inte att spela ensam. Jag är en del av laget och jag ska försöka göra mitt bästa för att vi ska vinna Champions League. Vi har ett grymt lag och en grym tränare. Men vi tar saker och ting sakta och sedan kommer vi rikta in oss på CL. Vi måste göra ett bra arbete."

Hur många mål ska du göra den här säsongen?

"Först ska jag försöka anpassa mig och sedan kommer väl målen också:"

Såg du de portugisiska flaggorna på läktarna?

"Det är alltid trevligt att se sitt hemlands färger i ett främmande land.Jag upptäckte också flaggor från Maderia och det gjorde att jag kände mig stolt. Min nästa utmaning blir att återigen bli bäst i världen, hjälpa klubben att vinna titlar och att visa att pengarna som spenderades på mig var värda."

Hur var ditt farväl med Fergurson?

"Det var väldigt bra. Mitt förhållande var alltid och kommer alltid att vara mycket bra. Jag talade med honom i Manchester. Men livet går vidare."

Vad vet du om Pellegrini?

"Jag har hört många bra saker om honom. Han måste ju vara bra eftersom han är i Real Madrid. Villareal gjorde det alltid svårt för oss när vi mötte dem. Det kommer att vara ett nöje att arbeta med honom. Han försöker göra sitt bästa liksom jag och tillsammans ska vi vinna titlar."

Varför var inte din mamma på presentationen?

"Hon missade den av personliga skäl. Hon såg den på TV. Hon var  mycket stolt och började förmodligen gråta."

Vad tycker du om Ribery?

"Han är en bra spelare. Jag har sett honom spela ett antal tillfällen, men mitt jobb är att spela fotboll inte kommentera andra fotbollsspelare."

Är du ledsen över att ha förlorat tröjnummer "7"?

" Jag ville egentligen ha det eftersom det är ett legendarisk nummer i Real Madrid. Men jag gillar nr 9. Men klart så spelar inte numret så stor roll. Jag ska försöka spela som jag har gjort tidigare oavsett vilket nummer jag har. Det är jag som spelar och jag ska spela mer än väl."

Har du pratat med dina vänner som du har i Real Madrid ännu?

"Jag har pratat med Pepe, Heinze och Di Salvo. De alla har gratulerat mig. Vi har varit vänner i åratal. Jag är säker på att jag kommer att få fler vänner under åren här i Madrid"

Är du särkild spänd inför att spela med i synnerhet en spelare?

"  Jag har alltid velat spela för Real Madrid. För det är här de bästa spelarna finns. Det är det enda viktiga och därför ser jag inte fram emot att just spela med en enskild fotbollsspelare. För alla är här för samma orsaker. Nytt lag, nya lagkamrater och nya mästerskap etc"

Vad tycker du om den nuvarande truppen?

" De har stora spelare och jag är säker på att vi alla drar åt samma riktning för att vinna titlar. Det kommer garanterat bli svårt för Pelligrini. Jag är väldigt stolt över lagkamraterna jag har och hoppas att vi går med vinst."

Cristiano Ronaldo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0